Gezondheidsapp moveUP staat voor internationale doorbraak na financiële injectie van de Europese Commissie

Ook in België verdere erkenning voor de toegevoegde waarde

moveUP krijgt 2.7 miljoen euro steun van de Europese Commissie voor R&D en om de internationale expansie te versnellen. Deze erkenning komt bovenop de Belgische validatie van de gezondheidsapp die van revalidatieapp is geëvolueerd naar een platform met verschillende toepassingen voor betere opvolging, voorspelbaarheid en efficiëntie in zorgtrajecten. Een COVID-toepassing voor triage en tele-monitoring is ook beschikbaar en erkend door de overheid.

moveUP is een Belgische scale-up met kantoren in Brussel en Gent, opgericht in 2015. Gestart als revalidatieapp voor patiënten na een knie-of heupoperatie, is moveUP vandaag geëvolueerd naar een platform met verschillende toepassingen om patiënten beter op te volgen, om tijd te winnen en om betere resultaten voor de patiënt na te streven met minder middelen. Kortom om meer efficiëntie en voorspelbaarheid in zorgtrajecten te brengen. Dit gebeurt door de niet-essentiële fysieke opvolging geheel of gedeeltelijk te vervangen door een digitale, gepersonaliseerde en continue opvolging op basis van de patiëntengegevens. Zo kunnen de zorgverstrekkers hun tijd en aandacht focussen op de patiënten die dit het meeste nodig hebben.

Forse duw in de rug door Europa

Om haar ontwikkeling verder te financieren, heeft moveUP in maart 2020 een dossier ingediend bij de ‘European Innovation Council (EIC) Accelerator Pilot’ van de Europese Commissie dat een bedrag van 314 miljoen vrijmaakte. Dit fonds maakt deel uit van het Horizon 2020 onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma. Doel is om innovatieve starters en KMO’s van topniveau en met het potentieel om internationaal op te schalen, te ondersteunen.

4.000 aanvragen werden ingediend en begin juni zijn de laureaten bekendgemaakt: 70 bedrijven uit 16 landen krijgen financiering. moveUP is de enige Belgische onderneming in de categorie van projecten die weerhouden werden omwille van hun specifieke meerwaarde in het post-COVID tijdperk.

Concreet gaat het om 2.7 miljoen euro. 63% van het bedrag is een grant, 27% komt onder de vorm van aandelen. Dit is bijzonder, want dit kan enkel na een strikte due diligence. Deze financiële impuls moet toelaten om expansie in Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland te versnellen. Daarnaast krijgen ook de R&D-inspanningen voor automatisatie van behandelprotocols op basis van patiëntengegevens een duw in de rug. Andere zorgpaden kunnen nu versneld ontwikkeld worden, zoals de opvolging van patiënten na een bariatrische ingreep en andere orthopedische ingrepen zoals rug-, schouder-, voet-, en kruisbandoperaties. Deze zullen nog in de loop van dit jaar gelanceerd worden.

Ook erkenning in België

Ondertussen loopt in ons land de uitrol van de zogenaamde mHealthBelgium 3-staps validatiepiramide voor gezondheidsapps verder. Niveau 2 werd recent uitgerold. Het geeft aan dat een gezondheidsapp voldoet aan hoge ICT vereisten op vlak van identificatie en authentificatie van de gebruiker, het verifiëren van de therapeutische relatie en het informed consent, alsook interoperabiliteit en gegevensbescherming. Al deze criteria werden uitgewerkt door het federale eHealth platform.

moveUP is een van de eerste twee medische apps op het mHealthBelgium platform die het M2-niveau hebben gehaald. Vorig jaar werd moveUP nog genomineerd voor de Galenusprijs 2019.

Uitkijken naar terugbetalingskader

De laatste stap in dit proces is de algemene financiering voor gevalideerde gezondheidsapps. Concreet betekent dit dat het RIZIV voor niveau M3 van de validatiepiramide een formeel raamwerk voor de financiering van gezondheidsapps zal ontwikkelen.

moveUP heeft goede hoop dat deze laatste cruciale stap spoedig zal worden gezet door het RIZIV. Er is reeds heel wat werk verzet voor dit dossier en alle betrokkenen hebben zich constructief opgesteld: het RIZIV zelf, maar ook de beroepsfederaties van orthopedisch chirurgen en kinesitherapeuten, alsook beMedtech, de federatie van de medische hulpmiddelen.

Met de invoering van de financiering door het RIZIV zal het bedrag ten laste van de patiënt verwaarloosbaar worden. De kosten van de ziekenhuizen en kinesisten voor het begeleiden van de patiënten en het gebruik van het platform zullen worden vergoed.

Ondertussen voorzien de meeste hospitalisatieverzekeringen sinds enige tijd reeds een bijdrage voor het bedrag dat nu nog ten laste is van de patiënt.

Ward Servaes, CEO: “Wij zijn de overheid dankbaar voor de vele en goede initiatieven die de laatste jaren werden genomen om de credibiliteit en waarde van mhealth te benadrukken. Dit heeft een boost gegeven aan de mhealth microcosmos, belangrijk om het potentieel van mhealth volledig te benutten. De erkenning die we nu krijgen van Europa zal ons toelaten verder te groeien en onze Belgische expertise in te zetten in andere landen.”

Ward Servaes CEO & Cofounder, moveUP
Over moveUP